Schoolse vaardigheden ontwikkelen en leren proeven met kooklessen op school

Bij OBS De Boomhut in het Overijsselse Goor speelt koken een belangrijke rol in het lesprogramma van de leerlingen. Aan de hand van het koken kunnen de kinderen verschillende (schoolse) vaardigheden ontwikkelen en kijken waar ze goed in zijn. De stichting OPO Hof van Twente, waar OBS De Boomhut onder valt, heeft geïnvesteerd in een schoolkok die o.a. het kookcurriculum heeft opgezet. Hoe ziet het koken er concreet uit in de lespraktijk?

Alle klassen van OBS De Boomhut in Goor gaan aan de slag met koken. Bij groep 1 staat bijvoorbeeld smaakbeleving centraal. Met proeverijtjes ontdekken de leerlingen wat ze wel of niet lekker vinden, zoals olijven of een broodje eiersalade. In groep 7 mogen de leerlingen verse patat en mayonaise maken en pastadeeg voor verse pasta.

Diverse vaardigheden ontwikkelen tijdens het koken

Directrice Naomi de Wit is erg enthousiast over de rol die koken inneemt op de school. Naomi: “Bij het koken moeten de kinderen allerlei vaardigheden gebruiken. Er wordt in groepjes van 3 – 4 leerlingen gekookt, dus ze moeten goed overleggen wie wat doet. Daarnaast komen er verschillende schoolvakken aan bod zoals rekenen, maar ook leesvaardigheid omdat ze recepten moeten lezen. Daarnaast merken we ook dat leerlingen graag eten wat ze zelf hebben gemaakt. Het gebeurt wel eens dat kinderen eerst geen paprika lusten, maar na een les op school, hier opeens wel voor openstaan. Soms komt het zelfs voor dat een kind thuis zo blij vertelt over het koken, dat ouders langskomen om te vragen wat het recept was van de kookles. Zodoende leren niet alleen de kinderen nieuwe dingen eten, maar ook de ouders. Dat is een mooie bijkomstigheid.”

 

Directrice Naomi de Wit: "Bij het koken komen verschillende schoolvakken aan bod, zoals rekenen en leesvaardigheid. Daarnaast leren de kinderen samenwerken, omdat ze goed moeten overleggen wie wat doet bij het koken." 

 

Hulp van schoolkok

Om het koken te faciliteren heeft OBS De Boomhut een schoolkeuken met inductie kookplaten. De andere schoollocaties hebben ook kookgelegenheid of koken in een nabijgelegen buurthuis met een keuken. Alle klassen van OBS de Boomhut koken 4 keer per jaar onder begeleiding van schoolkok Ellen. Zij heeft ondersteuning van 2 andere koks, die ook wel eens lessen op zich nemen. De lessen en recepten worden door Ellen bedacht. Daarnaast zijn er nog workshoprondes waarin de leerlingen koken met hun juf of meester.

Naomi: “Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een workshopronde waarbij de leerlingen van groep 3 kookten met rabarber uit onze moestuinbakken. Van de rabarber werd compote gemaakt. Veel leerlingen hadden dit nog nooit geproefd, maar waren erg enthousiast. Bij deze workshoprondes vragen we ook de hulp van ouders, zodat zij de leerkracht kunnen helpen met het koken.”

Toekomstplannen

De ervaringen die de school heeft met koken zijn erg goed. In de toekomst wilt ze  hier dan ook mee verder gaan.  Naomi: “Het plan is om meer groentes te verbouwen met de leerlingen, bijvoorbeeld in de moestuinbakken. We denken dan aan sla en kruiden. Daarnaast willen we ook aan de slag gaan met  de gezondheidsthema's en de vignetten van het programma Gezonde School om het koken echt te verankeren binnen onze school. De leerlingen vinden het koken echt een feestje en hebben niet eens door dat ze tegelijkertijd heel veel nieuwe dingen leren. Plezier en leren worden zo mooi samengebracht en dat willen we zoveel mogelijk leerlingen laten beleven!”

Lekker naar Buiten!-bijdrage

OBS de Boomhut kreeg de Lekker naar Buiten!-bijdrage toegekend. Hiermee werden pastamachines, mixers, moestuinbakken en boodschappen voor het koken betaald. Meer informatie over de bijdrage vind je hier.

Meer weten over koken op school

Zoek je nog lesmaterialen voor koken op school? Bekijk dan onze overzichtspagina met alle lesmaterialen en activiteiten rond koken en proeven.