Deelsessie 2 – Subsidie lekker naar buiten

Hoe, wat, wanneer en hoe kunnen we de subsidieregeling van het programma Jong Leren Eten zo effectief mogelijk inzetten? M.m.v. Vivienne Tersteeg, programmateam Jong Leren Eten RVO Nederland, moderator Rosa Lucassen.

sessie 2

Startvraag: Hoe kun je met een beetje (slim) geld optimaal impact creëren?

  • Samenwerken: Train de trainer voedingseducatie; Investeren in gemotiveerde en bekwame voedingsvoorlichters die gastlessen verzorgen. Ook: Vrijwilligers en stagiaires betrekken
  • Technologie gebruiken om meer kinderen te bereiken
  • twee kanten op werken: initiatieven versterken en beleidsruimte vergroten: werken met wat er al is en daarmee het systeem veranderen
  • Samenwerking met de voedselbank (oogst van de schooltuinen), samenwerking met ouders
  • Goodwill kweken en benutten; meer zichtbaar maken wat er al gebeurt, ervaringen/ belevingen creëren. En herhaling versterkt de impact
  • Partijen bij elkaar brengen (goed letten op halen én brengen) Investeren in proces: coördineren en voortstuwen
  • Met NL-Doet samenwerken: je doet het met wat er is.

Vivienne presenteert informatie over de komende subsidieregeling bedoeld voor scholen. Aanvragen bij de gezondeschool.nl, zodat de scholen een stap zetten, initiatief nemen; zij zijn aan zet.

Conclusies uit het gesprek:

  • Hoe zorgen wij samen dat het niet eenmalig is? Wij willen juist continuïteit brengen bij de scholen, en ze daarbij helpen. Wij kunnen de aandacht voortzetten en dingen bij elkaar voegen.
  • Benut de makelaars, de schoolcoördinator gezonde school en NME-coördinatoren
  • Maak een verhaal /structuur eronder. dan kan de school elementen kiezen waar zij iets mee kunnen/ willen.
  • Aanvraag moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn voor de school.
  • De bedragen (in de regeling) zijn niet toereikend voor bv kooklessen.
  • Goed dat de scholen zelf aan zet zijn en initiatief moeten nemen. En mogen de mensen van deze groep hier vandaag ook beloond worden voor hun inzet en pionieren? Het is inherent tegenstrijdig: je vraagt actie van de scholen en mensen die juist iets willen (begeleiders als hier vandaag zijn) mogen niet actief worden.
  • Kunnen wij als begeleiders ook meedoen in evaluatie van de regeling en meedenken hoe we impact SAMEN met de scholen en het programma JLE vergroten?

Bekijk de presentatie over de subsidieregeling hieronder in de bijlage.

 

 

 

Bijlage / Document Size
Stimuleringsregeling JLE_voortgang 1-10-18.pdf 2.57 MB