Ervaringen van scholen

Wat hebben jullie voor scholen kunnen betekenen? 
Scholen vragen om het ontwerpen van, kennis over en handvatten bij de aanleg en het gebruik in de lessen van een groen schoolplein en schoolmoestuin. Alle scholen zitten in een andere fase van nog beginnen of al een aangelegd groen schoolplein. Daardoor is de begeleiding ook steeds anders en is maatwerk belangrijk.

Een aantal scholen heeft informatie voor een schoolmoestuin in de vorm van een draaiboek met ontwerp en teelplan, planning en benodigdheden op maat gekregen. Middels dit draaiboek kan de school zelfstandig met hulp van (groot)ouders en andere vrijwilligers meerdere jaren aan de slag. 

Welk activiteit hebben jullie gezien die je graag wilt delen?
Door onze samenwerking zetten we ook meer in op bijvoorbeeld het integreren van een moestuin in een groen schoolplein. Voor het Montessori College Groesbeek is een stenig binnenplein (bijna) omgetoverd tot een leer- en belevingstuin met een grote biodiversiteit, gecombineerd met moestuinbakken. Dit is tot stand gekomen met behulp van leerkrachten, ouders en leerlingen. De aanplant zou hebben plaatsgevonden half maart maar de Coronacrisis heeft roet in het eten gegooid. 

Welke tip hebben jullie voor scholen?
Waar een wil is, is een weg! Als je als school een groen schoolplein, of een schoolmoestuin(tje), of beide wil bewerkstelligen zijn er altijd mensen die willen helpen met het realiseren daarvan mits je op zoek gaat naar de bevlogen mensen die kennis van zaken hebben.

Foto Leer- en belevingstuin in wording op Montessori College Groesbeek, april 2020

Terug naar het menu >>

Bijlage / Document Size
Groene handjes regeling_Gelderland..pdf 300.48 kB