Op beestjesjacht in de moestuin van basisschool de Borne

Welke beestjes leven er in de moestuin en hoe kweek je wortels en tomaten? Daar houden de leerlingen van basisschool de Borne in Tilburg zich mee bezig. Hun bevindingen worden vastgelegd in een vlog die ze presenteren aan hun klasgenootjes en ouders.  Daarnaast mogen ze de oogst uit de moestuin verkopen op het schoolplein.

 

Op basisschool de Borne in Tilburg is de moestuin een keuzeonderdeel waar leerlingen uit eigen interesse aan deel mogen nemen. Een dag in de week vinden de lessen niet plaats op school, maar gaan ze dan op ontdekkingstocht in de moestuin. “Dit schooljaar hebben we 9 kinderen uit unit 4  (groep 7 en 8) die les volgen rond de moestuin. Ze hebben hier allemaal vrijwillig voor gekozen”, vertelt Dennis van den Wildenbergh. Hij is leerkracht op basisschool de Borne, verantwoordelijk voor de lesinhoud rond de moestuin en daarnaast ook werkzaam binnen zijn eigen onderneming OnderwijsChef.

 

Vloggen over de beestjes in de moestuin

De moestuin is gekoppeld aan de kernconcepten waarmee de basisschool werkt. Zo kunnen de kinderen ontdekkend en onderzoekend leren. In de periode tot aan de herfstvakantie staat het kernconcept ‘Communicatie en Binding’ centraal. Dennis: “voor dit kernconcept mogen de kinderen een vlog gaan maken die gaat over de moestuin. Daarvoor mogen ze zelf een onderzoeksvraag verzinnen.  Als dat niet lukt, dan bieden wij mogelijkheden aan. Toevallig werken alle kinderen nu aan dezelfde onderzoeksvraag namelijk: ‘welke moestuinbeestjes horen bij welke plant?’. Maar in de vorige periode waren er ook leerlingen die bijvoorbeeld keken naar de invloed van het weer op planten en dieren.

 

Als de leerlingen weten welke beestjes er leven in de moestuin, dan is het tijd om de vlog aan de klas te presenteren. Voor het monteren van de vlog krijgen ze ook een workshop. De onderzoeksvragen in de moestuin verschillen per periode. Dennis: “voor de zomervakantie werd er juist weer onderzoek gedaan naar het werk en voeding. Hoe ontwikkelt een zaadje zich naar een plant en wat is het verschil tussen kweken in een kas en in de moestuin? Ook leerden de kinderen meer over een weerstation en een insectenhotel.”

 

“Je krijgt hele betrokken, enthousiaste kinderen! Ze zijn echt aan het doen in de moestuin en je ziet andere kanten van het kind naar boven komen.”

 

Verkopen van oogst

Dennis is erg enthousiast over de lessen rond de moestuin. “Je krijgt hele betrokken, enthousiaste kinderen. Ze zijn echt aan doen en je ziet andere kanten van het kind naar boven komen. Ze leven helemaal op! Daarnaast hebben we ook een vakoverschrijdende component toegevoegd aan de lessen waar de leerlingen erg enthousiast over zijn. Ze mogen namelijk de groenten en fruit zelf verkopen op school! De prijzen bedenken ze zelf, al kwamen ze er wel snel achter dat hun prijzen wel erg laag waren in vergelijking met die van de supermarkt”.

Wat betreft de toekomst heeft Dennis nog een hoop ideeën waarmee hij aan de slag zou willen gaan. “Het lijkt me erg leuk om meer te doen rond het koken van de groentes en het lezen van recepten. Daar zou dan weer een restaurant bij opgezet kunnen worden, waar ouders kunnen komen proeven. Wellicht dat een Jong Leren Eten subsidie een duwtje in de rug kan geven bij de realisatie van deze toekomstdromen.”

 

Bijlage / Document Grootte
JLE_Praktijkverhaal_Basisschool de Borne Tilburg_def.pdf 348.97 KB