Samenwerking tussen OBS Hiliglo en De Bostuin: Inspiratie voor natuuronderwijs

De samenwerking tussen OBS Hiliglo en Educatiecentrum De Bostuin laat zien hoe natuur- en buitenonderwijs niet alleen een aanvulling kan zijn op het reguliere curriculum, maar ook een fundamentele verandering in de manier van leren kan betekenen. Vanaf het begin stond een duurzame, op maat gemaakte aanpak centraal. De Bostuin biedt niet alleen kennis en expertise, maar begeleidt leerkrachten om buiten de gebaande paden te denken en leren opnieuw te definiëren, met de natuur als inspiratiebron.

“De Bostuin helpt je vanuit een positieve instelling steeds een stapje verder met het ontwikkelen en invoeren van een passende vorm van natuuronderwijs.” - Renate Ottens, Interim-directeur OBS Hiliglo Holwierde

Buitenonderwijs op Hiliglo is meer dan een lesactiviteit; het is een integraal onderdeel van het leerproces. Leerlingen krijgen de kans om de wereld om hen heen actief te ontdekken, of dat nu is door te koken, de natuur te verkennen of wiskundige en taalkundige concepten toe te passen in een natuurlijke omgeving. Dit hands-on leren vergroot hun betrokkenheid en intrinsieke motivatie. De natuurlijke ontdektuin vlak bij de school speelt hierin een cruciale rol. Deze plek biedt een veelzijdige en seizoensgebonden leeromgeving, waarin elke dag een nieuwe kans is om te leren.

“De leerlingen worden enthousiast en genieten vooral van de concrete lessen buiten.” - Renate Ottens

Een doordachte aanpak

Het succes van dit programma ligt in de zorgvuldige en stapsgewijze aanpak. De Bostuin helpt het schoolteam om het belang van buitenonderwijs te begrijpen en om dit geleidelijk te integreren in het lesprogramma. Scholing, voorbeeldlessen observaties en praktische ondersteuning helpen om dit type onderwijs structureel in te bedden. De Bostuin houdt daarin rekening met de samenstelling van schoolteams en heeft de flexibiliteit om zowel te ondersteunen bij het opstarten van nieuwe activiteiten en processen als ook om voort te bouwen op reeds in gang gezette ontwikkelingen en activiteiten. 

Een samenwerking met diepe wortels

De relatie tussen OBS Hiliglo en De Bostuin heeft diepe wortels. Oprichter Tjark Bos, zelf oud-leerling van Hiliglo, en mede-oprichter Marleen Bos - Linnenkoper brachten niet alleen ervaring mee -onder meer met het opzetten van ontdek-tuinen rondom scholen-, maar ook een persoonlijke betrokkenheid bij het behoud van de school als levendig middelpunt van de gemeenschap. Hun samenwerking begon meer dan tien jaar geleden, toen het dorp zich inzette voor het behoud van de school en andere essentiële voorzieningen. Tjark en Marleen sloten zich aan bij de projectgroep, waarin ze samen met het dorp werkten aan een leefbare omgeving. Een goede school werd gezien als de basis voor een hechte gemeenschap. Deze gedeelde visie leidde tot verschillende gezamenlijke initiatieven. Samen met Stichting Eemsdelta, nu Ommeriek, werkten ze aan projecten zoals de speelfilm ‘Op zoek naar de Pieper’ en de weekendschool Petje Af. Bekijk de video hier:

Structureel lesprogramma

In 2021 werden de eerste pilotlessen van De Bostuin op Hiliglo gegeven. Het succes hiervan leidde in 2022 tot een structureel programma, waarin lessen werden afgestemd op het curriculum in nauwe samenwerking met het docententeam. Leerlingen ontvingen zelfs een Bostuin-diploma, een symbool van hun groeiende enthousiasme en betrokkenheid.

De samenwerking evolueerde verder met de komst van Bostuin-docent en teamcoach Lucreatia van der Wal. Zij hielp bij het integreren van taal- en rekenlessen in het buitenonderwijs en het verder versterken van het zelfvertrouwen van de leerkrachten in het geven van buitenlessen. Deze aanpak stimuleerde niet alleen de ontwikkeling van de leerlingen, maar ook die van het docententeam.

Een duurzame ontwikkeling

Inmiddels is OBS Hiliglo halverwege het vierde jaar van de Bostuin-scholing. Het team heeft zich bekwaamd in het zelfstandig verzorgen van natuur- en buitenlessen. Ontdekkend en ontwerpend leren is structureel ingebed binnen het vak Wereldoriëntatie.

Deze samenwerking laat zien hoe een langdurig traject met De Bostuin niet alleen leidt tot enthousiastere leerlingen, maar ook tot een sterker en zelfredzamer docententeam. Samen maken ze natuuronderwijs tot een inspirerend onderdeel van het dagelijkse schoolleven.

Een blijvende impact

De samenwerking tussen OBS Hiliglo en De Bostuin laat zien hoe natuuronderwijs een school kan transformeren. Het versterkt niet alleen de leerervaring van leerlingen, maar ook de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Deze gezamenlijke reis is een inspirerend voorbeeld voor andere scholen die willen investeren in betekenisvol en duurzaam onderwijs, waarbij leren in en van de natuur centraal staat.

“Ik gun ieder kind veel lestijd buiten en de mogelijkheid om daar echte ervaringen op te doen” - Ineke Vries, leerkracht groep 1&2 Hiliglo Holwierde