
Een zuivelproeverij, boter maken of mestonderzoek. Door rond te neuzen en zelf de handen uit de mouwen te steken op een boerderij raken jongeren bewust waar hun voedsel vandaan komt. En wat daar bij komt kijken. Klasseboeren bieden praktisch onderwijs voor diverse onderwijsthema’s op hun erf. Hanneke Verberne is zo’n Klasseboer. Samen met haar man en oudste zoon runt ze de Schooteindhoeve. Een modern melkveebedrijf waar de natuur ruimte krijgt om te groeien en bloeien.
Koken bij de Klasseboer
Vandaag zijn vier leerlingen van het speciaal voortgezet onderwijs te gast bij Hanneke. Ze zijn al een paar keer langs geweest op de Schooteindhoeve. Een dag in de week leren ze al doende waar hun voedsel vandaan komt en wat daar allemaal bij komt kijken. Van mest scheppen tot koeien melken en deze middag een kookles. Op het menu: de bonenburger van Kok in de Klas, een gezond en duurzaam recept.
Ruiken en proeven
Terwijl de leerlingen met volle focus snijden, mengen en kneden geeft Hanneke instructies: ‘een theelepeltje citroenrasp’ en ‘nog een ei erbij’. Maar ook tips: ‘als je olie in de pan doet bakken de burgers minder snel aan’. Als de eerste burgers de bakplaat raken begint het al te geuren. ‘Het ruikt gewoon als vlees’, wordt verbaasd geroepen. En bij het proeven blijkt het ook nog eens lekker te smaken. ‘Zo is vegetarisch wel relaxt, want die vleesvervangers uit de supermarkt vind ik vies’, merkt een van de leerlingen op.
Evalueren
Wanneer de laatste happen op zijn wordt er geëvalueerd. ‘Dat extra ei had er toch niet bij gemoeten’, concluderen ze samen. Tja, koken blijft experimenteren. Ook met een recept. Om thuis nog eens te oefenen krijgen ze het recept mee naar huis, maar of het voor herhaling vatbaar is? ‘Ik vind het wel lekker, maar weet niet wat mijn ouders ervan vinden’. Tot slot bespreken ze de volgende les alvast. Dan gaan ze aan de slag met een bedrijfsplan, zodat ze leren wat er komt kijken bij het runnen van een (boeren)bedrijf.
Beleven en bewust worden
Lekker koken bevalt de meeste leerlingen wel, maar voor met de handen in de aarde wroeten zijn minder jongeren te porren. ‘Leerlingen knijpen hun neus dicht als ze aankomen op de boerderij.’ Juist daarom vindt Hanneke het van belang om ze mee te krijgen: ‘Ik wil ze vooral bewust maken van hoe mooi onze aarde is, waar ons voedsel vandaan komt en ervoor zorgen dat ze uit de virtuele wereld komen. Want als we dat niet doen, wie gaat dan voor onze aarde zorgen? Het is belangrijk dat we ecosystemen beschermen en herstellen. En dat boeren het niet alleen kunnen doen, maar dat ook consumenten hier een belangrijke rol in hebben.’
Natuurlijk leren
Hanneke weet voor tal van kerndoelen lessen uit een boek naar buiten op de boerderij te verplaatsen. ‘Net als in de klas kan het in het begin soms lastig zijn om de aandacht erbij te houden.’, vertelt ze. Met een vleugje humor en didactische trucs probeert ze jongeren toch aan te spreken. Zodra de leerlingen zelfstandig in groepjes aan de slag gaan komt het leren op de boerderij tot zijn recht. ‘Dan worden ze fanatieker’ en gaat het leren als vanzelf. Op een natuurlijke manier.
Ook aan de slag?
Interesse om ook een Klasseboer te bezoeken met je VO-klas?
Ga naar: https://www.klasseboeren.nl/
![]() |
![]() |