Zelf een gezond en lekker kindermenu bedenken: Terschellingse basisschoolleerlingen deden mee aan Kindermenu 2.0!

Gezonde restaurant recepten bedenken, een supermarktsafari en een wildplukwandeling: dit waren enkele activiteiten die de kinderen van alle basisscholen in Terschelling ondernamen, als onderdeel van het project Kindermenu 2.0. Kindermenu 2.0 is een project van Jong Leren Eten en daagt kinderen in Friesland uit om een gezond, duurzaam en lekker kindermenu te bedenken. Hoe zag deelname aan dit programma eruit en wat waren de reacties van leerkrachten en leerlingen?

Copyright foto: Kindermenu Smallingerland (Pieter James)

In restaurants bestaat een kindermenu vaak nog uit patat, kipnuggets of een pannenkoek. Lekker, maar het kan veel gezonder. Kinderen van de 5 basisscholen in Terschelling ondervonden zelf hoe dit gezonder kan. Drie restauranteigenaren lieten de kinderen gezonde restaurant menu’s proeven, met verschillende groentes, waaronder lokale ingrediënten. Deze proeverijen zorgden voor verrassende en enthousiaste reacties bij de kinderen.

Ervaring leerkracht

Leerkracht Clarinde Boersma van OBS ’t Jok begeleidde vanuit haar school de groepen 5 t/m 8. Hoe vond zij dat?

Clarinde: “Als school vonden we dit een erg mooi initiatief om aan mee te doen. Het was leuk om te zien was dat bijna alle kinderen durfden te proeven. In alle hapjes zaten groenten verborgen, zoals bietjes, bloemkool en pastinaak. Zonder dat ze het door hadden, aten ze dus een heerlijke gezonde snack. Door deze proeverijen deden ze genoeg inspiratie op voor het bedenken van hun eigen kindermenu. De leerlingen waren erg enthousiast over deze opdracht, dus de kans is groot dat dit een vervolg krijgt in de toekomst, zeker omdat onze school structureel aandacht geeft aan gezonde voeding binnen het curriculum.”

De leerlingen maakten kennis met de verborgen suikers in hun eten.

Wildplukken & Supermarkt Safari

Als voorbereiding op hun opdracht gingen de kinderen o.a. wildplukken. Ze bezochten de polder, het bos en het wad. Samen met een ervaren gids werd er gekeken welke planten eetbaar waren om te gebruiken in de gerechten. De leerlingen vonden zo bijvoorbeeld zeekraal voor in de pasta en wilde kruiden die ze werden verwerkt in boter voor broodjes. Daarnaast waren er ook klassen die met Stichting Kind & Voeding op supermarktsafari gingen, op zoek naar verborgen suikers in de supermarkt.

Kookworkshop

Met alle opgedane kennis hebben de leerlingen uiteindelijk een kindermenu samengesteld en vormgegeven in een mooie menukaart. Deze werd beoordeeld door een jury waarin chef-koks van restaurants zaten. Gerechten die voorbij kwamen waren zeekraal pasta met pesto, quinoa burgers en tomatensoep. Alle gerechten waren bereid met zoveel mogelijk ingrediënten die rechtstreeks van Terschelling kwamen. De winnende kindermenu’s zijn uiteindelijk in 3 restaurants op de menukaart gezet tijdens de kerstperiode.

Rol Jong Leren Eten Friesland

Vanuit Jong Leren Eten Friesland was makelaar Agnes Schiphof betrokken bij het Kindermenu 2.0. Zij enthousiasmeerde gemeentes om hieraan mee te doen, bedacht een programma voor de deelnemende scholen en bracht vervolgens de scholen in contact met de partijen verantwoordelijk voor de excursies. Als andere scholen ook mee willen doen met een project zoals Kindermenu 2.0, hoe kunnen ze dit dan aanpakken? Agnes: “Als je als school mee wilt doen met het Kindermenu, dan kun je dit het beste laten weten aan de Gezonde School adviseur of de JOGG-regisseur in jouw gemeente. Deze personen kunnen dan uitzoeken of het project gestart kan worden in de gemeente waar jouw school is gevestigd.”

Bekijk de aftermovie die werd gemaakt bij dit project én proef de sfeer!