
In het kader van de subsidie van Jong Leren Eten Zeeland zijn op de Aquamarijn te Middelburg (voorheen Vrije School) extra moestuinlessen gegeven door Moestuincoach Anoeska Schipper. Zij combineert het moestuinieren met haar andere passie: het geven van kunst- en cultuureducatie aan kinderen op het primaire onderwijs.
De Aquamarijn heeft naast een Groen schoolplein een moestuin voor de klassen 1, 2 en 3. Van maart t/m juni en september t/m oktober krijgen de klassen één keer per drie weken een moestuin-/kunstles van anderhalf uur.
Iedere les staat een thema centraal waarbij de klas enerzijds in de moestuin aan de slag gaat, anderzijds een creatieve opdracht krijgt. Het thema van deze les was ‘kruiden’. De les start met het blind ruiken van de kruiden. Kunnen de kinderen de kruiden herkennen? Een vaak gehoorde opmerking was dat ze niet op de naam konden komen, maar het wel herkenbaar rook. Zodra ze het kruid zagen, wisten ze meestal wel direct om welk kruid het ging.
Na het ‘ruiken’, volgde een kruiden speurtocht. De kruiden die ze geroken hadden, gingen ze zoeken op het schoolplein. Is het citroenmelisse of munt? En hoe kun je het verschil zien tussen deze twee, of kan je beter ruiken om het zeker te weten? Waar staat er vrouwenmantel? De kruiden die ze gingen speuren hebben ze vervolgens geoogst.
De geoogste kruiden werden vervolgens in twee groepen verdeeld:
- De citroenmelisse, munt, colakruid en vrouwenmantel worden gedroogd en verwerkt in de Schooltuinthee, een samenwerkingsproject tussen de scholen De Aquamarijn en De Aventurijn in Middelburg, de Hogeschool Zeeland in Vlissingen, C.B.S. Palmenhof in Sint Laurens.
- Van de rozemarijn en oregano hebben de kinderen een kruidenazijn gemaakt.
Naast de onderhoudswerkzaamheden in de moestuin zijn de kinderen aan de slag gegaan om hun eigen minimoestuin te maken met zoveel mogelijk natuurlijke materialen (en aangevuld met restmaterialen). Doel is hierbij dat de kinderen bestaande natuurlijke en rest materialen een nieuwe functie geven. Daarnaast denken ze na over wat er allemaal in een moestuin thuis hoort. De meest creatieve oplossingen kwamen naar voren. Zelfs een waterton mét afvoer mocht niet ontbreken in de moestuin volgens een van de kinderen.
Na anderhalf uur zat de les er helaas al weer op en konden de kinderen voldaan beginnen aan hun lunch.
![]() |
![]() |