Mijn missie is om kinderen en jongeren meer te leren over voedsel: over herkomst, bereiding, smaak en gezondheid. De schooltuin is hiervoor een sterke leeromgeving. Door te tuinieren en het zien groeien van hun eigen voedsel, staan kinderen dichter bij de natuur en zijn ze geneigd om meer verse groenten en fruit te proeven.
Als moestuincoach bied ik ondersteuning en begeleiding bij schoolmoestuinieren op het schoolplein, op een speelplaats of op een externe locatie. Een schooltuinproject start met het vaststellen van de doelstellingen, doelgroep en inrichting van een schooltuin. Voor elke situatie wordt een plan op maat gemaakt. De volgende stap is het uitwerken van een teeltplan (keuze van de gewassen, tuinplattegrond en tuinkalender) en de planning en inhoud van de schooltuinlessen voor één of meerdere groepen. De uitvoering van een schooltuinprogramma bestaat uit het begeleiden van de leerlingen bij het hele proces van zaaien en planten tot en met de oogst en de verwerking van de oogst.
Jaarrond op locatie inzetbaar voor
- Didactisch werken met kinderen
- Adviseren (tuin, organisatie, didactiek)
Doelgroep
- Kinderopvang: 0-4 jaar
- Buitenschoolse opvang
- Basisschool: groep 1 t/m 8
- Gespecialiseerd onderwijs
- Voortgezet onderwijs
- MBO
Specialisme
Eén van mijn specialisaties is het uitwerken van een teeltplan. Daarin staat welk gewas, wanneer gezaaid gaat worden en op welke plek in de tuin. Hierbij wordt rekening gehouden met de planning van de schoolvakanties, zodat een oogstmoment niet midden in de vakantie valt.
Een andere specialisatie is het bieden van inhoudelijke verdieping aan het werken in de schooltuin. Op verschillende thema's heb ik opdrachtkaarten ontwikkeld, die leerkrachten kunnen gebruiken in de klas. Aan de hand van deze opdrachtkaarten leren de leerlingen wat een zaadje is, hoe een plant groeit en welke omstandigheden een plant nodig heeft om te kiemen en uit te groeien. Ze leren wat de functie is van de verschillende onderdelen van een plant en hoe een plant aan voedsel komt. Bij sommige opdrachten mogen de leerlingen ook iets proeven, waardoor ze nieuwe smaken leren en/of ervaren hoe hun eigen geteelde groenten smaken. Daarnaast wordt er regelmatig gebruik gemaakt van een actieve spelvorm: zoals memory of 30 seconds in de schooltuin.
Ik heb ruim 9 jaar gewerkt in de natuur- en milieueducatie, waardoor ik in een schooltuin oog heb voor alle levende natuur en natuurlijke processen. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor de levenscyclus van een zonnebloem of lieveheersbeestje tijdens de moestuinles.
Voor leerlingen van groep 7 en 8 bied ik kooklessen met groenten, fruit of kruiden uit de schooltuin.
Inzetbaar in
Dijk en Waard, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec.
Contact:
E-mailadres: ellie@natuur-el.nl
Website: https://natuur-el.nl/moestuinieren/
Telefoonnummer: 06 215 37 819