Deelsessie 7 – Voedseleducatie vanuit intercultureel perspectief

Hoe geef je ruimte aan diverse culturele achtergronden en ga je om met verschil tussen wat kinderen thuis of op school & BSO leren over voeding? Met Thiëmo Heilbronn van Fawaka Ondernemersschool en Esther Boukema van De Smaak te Pakken.

sessie 7

Esther van de Smaak te Pakken laat deelnemers associëren op ingrediënten die op diverse plekken ter wereld worden gegeten. Wat blijkt? De een denkt bij cacao aan de Inca’s en hun rituelen met de bereiding van een godendrank. De ander denkt aan schaatsen in de polder, koek en zopie en de schilder Breughel. Of aan plantages in Afrika. Zo blijkt hoe voeding deel uit maakt van een identiteit, een eetcultuur en een tijdsgewricht. Daarin is geen goed of fout maar vaak wel veel aannames.

Fawaka ondernemersschool gaat met kinderen uit minder bedeelde wijken op zoek naar de oorsprong van voedsel, naar duurzaamheid en naar hun eigen ondernemerschap. Via de verse cacaovrucht, onderzoek naar de keten en handelen met nep-geld leert hij kinderen na te denken over het ontwikkelen van een chocolade reep. Ze oefenen in het nemen van verstandige en duurzame beslissingen en krijgen daarbij hulp van echte professionals voor wie ze hun idee pitchen. Door deze rolmodellen uit eigen cultuur te kiezen krijgen kinderen een beter zelfbeeld.

Conclusies:

  • Inspirerend verhaal, maar ook veel vragen: Hoe bouw je een opzet als dit uit, na een succesvolle pitch? Hoe geef je schaalvergroting dan vorm, wie worden je uitvoerders, hoe garandeer je kwaliteit, welke organisaties ondersteunen je en waar leef je van?
  • De aanpak van Thiëmo inspireert vanwege de aandacht voor eigen leiderschap en inclusiviteit. Daardoor is het niet lastig om financiering te krijgen: van welzijnsorganisatie, van duurzaamheidsinitiatieven, uit brede talentontwikkeling. Er kwamen ook tips voor co-financiering bij World of Food, Rollende keukens en New Dutch Connection. Toch is het opletten om niet te vaak voor niets je inspirerende verhaal te doen.
  • Door de duidelijke missie willen rolmodellen graag meewerken. Per stad weer andere, soms ook Pabostudenten, die ze door de fondsenwerving ook kunnen betalen hiervoor. Om de kwaliteit te waarborgen gaan uitvoerders ook bij andere uitvoerders kijken.
  • Thiëmo noemt zichzelf een warhoofd in organisatie, maar heeft een goede zakelijke partner gevonden en dat werkt perfect samen!

Bekijk de presentatie van Fawaka ondernemerschool hieronder in de bijlage.

 

Bijlage / Document Size
Fawaka Ondernemersschool.pdf 1.96 MB