Studenten Zorg en Welzijn leren door podcast meer over gezonde en duurzame voeding

Bewustwording rond gezonde voeding creëren bij studenten, zodat ze hun werk als verzorgende beter kunnen doen. Vanuit die insteek gingen de docenten van de opleiding Zorg en Welzijn van Vonk mbo in Den Helder aan de slag met een inspirerende opdracht rond voeding. In samenwerking met een lokaal duurzaamheidscentrum werd er speciaal voor de studenten een podcast gemaakt met wow-feitjes rond eten. Wat hield deze opdracht precies in en wat vonden de studenten ervan? 

Deborah Thomissen is één van de docenten die zich bezig hield met deze opdracht. Deborah: “Onze studenten zitten allemaal in de leeftijd van 16 tot 18 jaar en in hun toekomstige baan moeten zij mensen kunnen helpen met een gezonde leefstijl. Hier hoort voeding natuurlijk bij, maar weten onze studenten zelf wel wat dit inhoudt? Wij geloven dat je beter voor een ander kunt zorgen, als je ook goed voor jezelf kunt zorgen. Hier hoort bijvoorbeeld kennis over een gezond voedingspatroon bij. We wilden daarom een leuke opdracht voor de studenten opzetten. Om groter uit te pakken, hebben we hiervoor de Lekker naar Buiten!-bijdrage aangevraagd.”

Podcasts en bakjes met eten

Bij het opzetten van de opdracht, nam Deborah contact op met het duurzaamheidscentrum de Helderse Vallei. Vanuit dit centrum ging Marieke van Duin samen met Frits de Beer aan de slag met het bedenken van een originele en speelse opdracht, die aansloot op het niveau en belevingswereld van de studenten. Met de Lekker naar Buiten!-bijdrage was er genoeg budget om de opdracht voor 3 schooljaren op te zetten. 

Marieke: “De opdracht werd een speelse podcast, waarin een aantal vrienden met dezelfde leeftijd als de studenten, in gesprek gaan over eten. Ze bespreken in totaal 3 verschillende etenswaren en hierbij komen een aantal provocerende wow-feitjes voorbij. Op die manier is de podcast niet belerend en lijkt het alsof de studenten deelnemen aan het gesprek met hun leeftijdsgenoten. De studenten krijgen daarnaast bakjes eten mee, zodat ze het eten kunnen proeven dat in de podcast besproken wordt. In de bakjes zaten o.a. komkommertjes, ongebrande nootjes en Tony Chocolonely chocolade."

"In de podcast ligt de focus vooral op de vraag: Weet jij wat je iedere dag in je mond stopt? Eerst komt er een komkommer aan bod en het feitje dat daarbij hoort, is dat deze wordt gekweekt in mest van o.a. mensen- en dierenpoep. De studenten kunnen daarna de komkommer ook proeven, maar durven ze dit nog nu ze het verhaal erachter weten?” 

Marieke van Duin - duurzaamheidscentrum Helderse Vallei: "Met de podcast wilden we op een niet-belerende manier de studenten een andere kijk geven op hun eten. Dit in combinatie met het proeven van de etenswaren was een groot succes!"

Bewustwording herkomst voedsel

Het doel van de podcast was om de studenten bewustwording mee te geven over de verborgen wereld achter hun voedsel, maar ook dat ze meer stilstaan bij wat ze in hun mond stoppen.

Marieke: "Toen de studenten in groepjes de podcast aan het beluisteren waren, ben ik rond gaan lopen om te horen wat ze ervan vonden. Veel studenten die onverschillig aan de opdracht begonnen, gingen "aan" bij deze opdracht. Ze waren verbaast over de feitjes die ze hoorden en gingen dit enthousiast bespreken met hun medestudenten. Zelfs na afloop van de opdracht hoorde ik studenten nog napraten over de inhoud van de podcast. Daarmee was voor mij deze opdracht geslaagd!"

 

Eetdagboek bijhouden

De eerst volgende les op school, kregen de studenten een opdracht die aansloot op deze excursie. Ze moesten een klein eetdagboek bijhouden en 24 uur lang opschrijven wat ze aten. Deborah: “De eerst volgende les hebben we gekeken wat iedereen had opgeschreven. Vervolgens koos iedereen 1 maaltijd uit zijn eetdagboek. Dat moesten ze gaan onderzoeken. Waar komt dit eten vandaan, wat zit er precies in het gerecht? Dat moesten ze vervolgens bundelen in een klein werkstuk. Een van de studenten onderzocht bijvoorbeeld wat er allemaal in een energiedrankje zit. “

De maaltijd die de studenten hadden opgeschreven, werden vervolgens op school bereid. Op die manier kon iedereen kennismaken met elkaars maaltijden. Hoe werd deze opdracht ontvangen door de studenten? 

Deborah: “In het begin was het wat gemopper, maar toen ze eenmaal bezig waren vonden ze het allemaal super interessant. Je hoorde ze na afloop in de wandelgangen nog praten over de opdracht en dat laat zien dat het iets heeft aangewakkerd. Uiteindelijk hopen wij als school dat dit een stukje bewustwording heeft opgeleverd, dat ze kunnen gebruiken in hun toekomstberoep.” 

Zelf aan de slag!

  • Voor deze opdracht gebruikte Vonk mbo de Lekker naar Buiten!-stimuleringsbijdrage. Deze bijdrage kun je als school in het voorjaar aanvragen. Meer informatie vind je hier. 
  • Wil je specifiek meer weten over de podcast en de bijbehorende opdracht? Neem dan contact op met de Helderse Vallei.
  • Er zijn diverse lespakketten, challenges en activerende opdrachten beschikbaar voor mbo-studenten, waarmee ze meer leren over voeding. Lees hier verder.
  • Kun je wat hulp of inspiratie gebruiken bij het opzetten van een opdracht rond voeding? In iedere provincie zijn er Jong Leren Eten makelaars die graag en vrijblijvend met jou meedenken! Je vindt hun contactgegevens hier.