Basisschoolleerlingen gaan met AZ-voetballers aan de slag met gezond eten

Donderdag, 18 april 2019

Rabo AZ Foodtour begint aan haar tweede editie

Hoe krijg je leerlingen van groep 7 en 8 gemotiveerd om aan de slag te gaan met grote wereldvoedselvraagstukken en gezonde voeding? In Noord-Holland is het antwoord hier op gevonden. Profvoetballers van de Alkmaarse voetbalclub AZ geven leerlingen opdrachten om na te denken over voedselvraagstukken. Die aanpak is zo’n succes dat in maart dit jaar de tweede editie van start is gegaan met maar liefst 65 basisscholen en 100 klassen. Wat verklaart het succes van de Rabo AZ Foodtour?

“De Rabo AZ Foodtour is een samenwerking tussen vier Rabobanken, voetbalclub AZ, Greenport NHN, de GGD Hollands Noorden en Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) in Noord-Holland. Vanaf 2019 doet ook LTO Noord mee, de branchevertegenwoordiger voor agrarische ondernemers. Samen zetten deze partijen zich in om leerlingen bewust te maken en actief te laten nadenken over maatschappelijke onderwerpen die gaan over voedsel. Denk hierbij aan voedselverspilling, sportvoeding en streekproducten”, vertelt Martijn Grosmann. Hij is vanuit Greenport NHN projectleider voor de Rabo AZ Foodtour. 

Vloggen over je gezonde leefstijl
“De uitdaging van het programma was om iets te vinden dat aansloot op de belevingswereld van kinderen van 11-12 jaar. Aangezien de AZ profvoetballers een voorbeeldfunctie innemen, zijn zij degenen die de hoofdrol spelen in de verschillende lessen. Filmpjes van de AZ-spelers, hun trainers en voedingsdeskundigen zijn de kern van het programma. De leerlingen gaan vervolgens actief aan de slag en leggen dit ook vast in een vlog. Zo worden ze ook nog eens vlogger!”

“De 10 beste vlogs maken kans op een mooie prijs: een Foodclinic bij AZ. Voor 2019 was dat OBS Barbewiel uit Oudkarspel. De hele klas was uitgenodigd voor de wedstrijd AZ-ADO Den Haag van zaterdag 13 april. Vooraf aan de wedstrijd werd hun vlog getoond op de grote schermen in het stadion. Doordat het programma leerlingen actief uitdaagt, maar ze ook op een leuke manier beloont, is de interesse  erg groot”, verduidelijkt Martijn. 

Op bezoek bij een paprikateler
De deelname van LTO Noord zorgt ervoor dat er dit jaar  ook ruimte is voor bezoeken aan voedselproducenten, boeren en tuinders. Noord-Holland telt ruim vijfduizend agrarische bedrijven, waardoor deze sector beeldbepalend is voor de provincie. Veel van het eten dat daar wordt geteeld beland bij de kinderen op hun bord. LTO Noord wil kinderen dit laten ontdekken tijdens een bezoek aan bijvoorbeeld een paprikateler of melkveebedrijf. 

Een ijzersterk netwerk
Hoewel het niet de ambitie is om dit concept over Nederland uit te spreiden, ziet Greenport NHN wel interesse in andere regio’s ontstaan. “Het lijkt ons erg mooi als een andere trekker uit de sportwereld en een Rabobank met dit concept aan de slag gaan. Een sterk samenwerkingsverband is dan wel een absolute must. Binnen de Rabo AZ Foodtour hebben de partners elkaar op inhoud gevonden en samen een ijzersterk netwerk gebouwd”, besluit Martijn. 

Rol JLE makelaars
Vanuit de provincie Noord-Holland waren de JLE makelaars indirect betrokken bij dit project. Makelaar Annette de Vries vertelt: “We waren vanaf het begin enthousiast over dit initiatief van de Rabobank en Greenport NHN. We hebben het daarom een aantal keer vermeld in onze nieuwsbrief en de netwerkbijeenkomsten podium gegeven, zodat we onze partners en de scholen hier vanaf wisten. Daarnaast hebben we met LTO Noord gesproken over de schoolbezoeken aan een agrarisch bedrijf. We hopen dat dit programma doorgroeit in andere regio’s en daar dragen we graag ons steentje aan bij”.

Provincie