Verslag van de bijeenkomst Jong Leren Eten in West-Friesland 3 april 2019

Tamara de Weijer

 

Op 3 april kwamen op OBS Wereldwijzer in Hoorn 38 personen bijeen, die samen aan de slag willen met voedseleducatie in de regio West-Friesland. Onder de aanwezigen waren vertegenwoordigers uit het onderwijs en de kinderopvang en aanbieders van projecten en activiteiten over voeding en voedsel in de regio.

De middag werd geopend door Marietje de Jong, directrice van OBS Wereldwijzer. Zij vertelde over de keuze van de Wereldwijzer om Gezonde School te worden. En hoe ze vervolgens met het thema voeding op school aan de slag zijn gegaan.

Hierna nam Tamara de Weijer, huisarts en voorzitter van de Vereniging Arts en Leefstijl (voorheen Arts en voeding) ons mee in het inspirerende verhaal over de invloed van leefstijl, met name van voeding, op onze gezondheid. Dit verhaal werd ingeleid met cijfers over de toename van (ernstig) overgewicht in de afgelopen decennia. Daarmee onderstreepte Tamara het belang om kinderen en jongeren meer te leren over het positieve effect van gezonde voeding. En hen bewust te maken van wat gezonde voeding is.

Vervolgens werd gekeken naar de mogelijkheden op school of in de kinderopvang met gezonde voeding aan de slag te gaan. Marsha Kaarsbaan van GGD Hollandse Noorden vertelde over het ondersteuningsprogramma Gezonde School en Annette de  Vries gaf informatie over de subsidie van het landelijke programma Jong Leren Eten.

Workshops
In de workshop Praktisch aan de slag liet Sil de Weerd zien, hoe je kinderen op een interactieve manier kunt leren over gezond en duurzaam eten. Hij presenteerde een aantal smakelijke activiteiten, die eenvoudig uit te voeren zijn in de klas of met een groep kinderen. Daarna gaf hij aan wat kinderen en jongeren door deze activiteiten leren en hoe je deze activiteiten kunt combineren of uitbouwen tot een breed programma waarin verschillende voedselthema´s aan bod komen.

In de workshop Samenhang en kwaliteit werd met de deelnemers besproken welke aanknopingspunten er binnen de school of kinderopvanglocatie zijn om met het thema voedsel aan de slag te gaan. En welke ondersteuning daarbij wenselijk is. Een biologiedocent in het voortgezet onderwijs gaf aan graag meer in de praktijk met het thema aan de slag te willen, maar dat ze in de aanpak daarvan beperkt wordt door de school. Leerkrachten en medewerkers in de kinderopvang merken op dat ouders bij kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar betrokken zijn bij hetgeen de kinderen drinken en eten op de opvang. Op de basisschool lijkt dit, wel of niet onder groepsdruk, te worden losgelaten en gaan allerlei ongezonde drankjes en tussendoortjes mee naar school. Voorlichting aan ouders over de positieve invloed van gezonde voeding op de gezondheid van kinderen kan hierin mogelijk verandering brengen. Daarbij is het wel belangrijk om na te denken over wie de voorlichting geeft. Eén van de aanwezigen heeft goede ervaring met voorlichting van ouders aan ouders.

Ouders meenemen
Betrekken van ouders is een thema wat vaker terugkomt. Er wordt een voorbeeld genoemd van ouder-kind-moestuintjes op het schoolplein, die tijdens de pauze of na schooltijd verzorgd worden. Ook het betrekken van opa’s en oma’s kan een invalshoek zijn. De organisatie van een activiteit als een familiefietstocht langs telers in het weekend, lijkt de interesse voor meer educatie over voedsel bij kinderen en ouders op te wekken. En kan de steun vanuit ouders voor meer aandacht voor gezonde voeding op school versterken.

Het leggen van een verbinding met de voedselproducerende sector in de regio West-Friesland is ook interessant vanuit het oogpunt van talentontwikkeling en voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Informatiemarkt

 

Verbinding aanbod voedsel
In West-Friesland is een rijk aanbod aan ervaringsgerichte activiteiten over voeding en voedsel: zoals moestuinieren op locatie of op het schoolplein, kooklessen, een gastles over gezonde voeding of een boerderijbezoek. Al het aanbod is gebundeld in een infographic, dat een handvat biedt voor een effectieve aanpak van het thema voedsel op school of in de kinderopvang. Het aanbod is geordend op vijf hoofdthema’s: smaak, gezondheid, voedselproductie, consumentenvaardigheden en voedselbereiding. Per thema wordt aangegeven welke activiteiten op school of in de regio worden aangeboden. Veel aanbieders zijn bereid om mee te denken aan het aanpassen van hun aanbod aan de mogelijkheden en wensen van de school of kinderopvanglocatie. Kijk ook naar aanknopingspunten om activiteiten te integreren in andere lesactiviteiten, zoals bewegen, EU-schoolfruit of een groen schoolplein.

Lees meer over Voedselaanbod West-Friesland.
Lees de presentaties van- Jong Leren Eten, Tamara de Weijer en Gezonde School/GGD Hollands Noorden- hieronder in de bijlage.

Terug naar het nieuwsbericht >>