Inspirerende voorbeelden uit de praktijk

Veel vo-scholen in Nederland gingen al aan de slag met voedseleducatie. Zoals uit de inspiratievoorbeelden naar voren komt, pakt iedere school dit aan op zijn eigen manier. Mocht je hulp nodig hebben, dan zijn er verschillende partijen die je hiervoor kunt benaderen. Denk hierbij aan een Gezonde School adviseur, adviseur Gezonde Schoolkantine of de Jong Leren Eten makelaars werkzaam in jouw provincie. Je kunt ook mailen naar de algemene postbus van Jong Leren Eten, dan sturen wij jouw mail door naar de makelaars voor jouw provincie. 

 

Broodjes Battle zorgt voor permanente plek van voedseleducatie in beleid middelbare school in Ede

Een Broodjes Battle, experimenteren met voedsel dat bijna over de datum is en mentorlessen rond gezonde voeding. Dit zijn slechts een paar van de projecten die kookdocente Rageni Goeptar van CSG Het Streek in Ede organiseerde. Ze richtte een team Gezonde School op, waarmee voedseleducatie kon worden uitgevoerd en uiteindelijk een vaste plek kreeg in het schoolbeleid. De inspanningen werden ook beloond met een vignet ‘Voeding’ van de Gezonde School en een zilveren schaal. Hoe pakte Rageni dit aan? Lees het hier.

 

Kookdocent Rageni Goeptar: " Als je als school rond voeding wilt gaan werken, is het heel belangrijk om bewustwording bij de leerlingen aan te wakkeren. Dat is meer dan alleen het opleggen van regels. Daarnaast is een breed team van docenten dat dit kan oppakken erg belangrijk."

 

Naussau College in Assen behoort tot één van de gezondste scholen: hoe pak je dat aan?

Het Dr. Nassau College Penta in Assen is een van de weinige middelbare scholen in Nederland met alle vignetten van de Gezonde School. Maar dat is niet alles! De school heeft ook een eigen moestuin, kruidentuin en een boomgaard. Hoe organiseer je als school zo’n grootschalige gezonde aanpak? Lees het hier.

 

Vakoverstijgend werken aan voeding en circulariteit op het vmbo

Middelbare school het Perron in Veenendaal laat haar vmbo-leerlingen actief werken aan de onderwerpen voeding, produceren, energie, reizen en wonen. Het curriculum is uitgewerkt door docenten van leerjaar 2. Met deze onderwerpen werken de docenten vakoverstijgend, zodat de leerlingen bewuster worden van de wereld waarin ze leven. Lees verder.

Moestuin to-go op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam

Leerlingen van het Cygnus Gymnasium die willen oefenen met moestuinieren of een afwisseling zoeken naast hun online schoolbestaan, zijn welkom in de moestuin. Docent Gert Bos is de drijvende kracht hierachter. Met de coronamaatregelen gaf hij de moestuin een ‘to go’ vorm, zodat leerlingen alsnog voor of na de digitale lessen in de tuin kunnen werken. Lees verder.

Leerlingen in Assen leren fijne kneepjes van het tuinieren in buurtmoestuinen

Leerlingen van drie scholen in Assen krijgen les van tuinders verbonden aan twee buurtmoestuinen. Doel is om leerlingen vertrouwd te maken met zowel de productie als de bereiding van gezond voedsel. De toegekende Jong Leren Eten subsidie zorgt ervoor dat de tuinders en de scholen dit schooljaar groter kunnen uitpakken met de activiteiten. Lees verder.

Moestuin als vertrekpunt voor voedselonderwijs bij Marecollege Leiden

Bij het Marecollege in Leiden is de schoolmoestuin het vertrekpunt voor allerlei schoolvakken en activiteiten. Zo is het onderdeel van het vak Biologie en opgenomen in het groene schoolplein. Hoe docente Jessica Zwartjes dit aangepakt? Lees het hier.

 

Joanne Malotaux - biologiedocente & Duurzame Docent 2020:  "Ik probeer het onderwijs bovenal betekenisvol te maken. Het moet zoveel mogelijk raakvlakken hebben met de echte wereld. Daar helpt de schooltuin ons ontzettend bij!" 

 

De schooltuin: een onuitputtelijke inspiratiebron voor alle vakken!

Biologie, scheikunde, kunst, economie en filosofie: dat zijn slechts een paar schoolvakken die Scholengemeenschap Pantarijn in Wageningen geeft in de schooltuin. Dat dit zo’n inspirerende schooltuin is geworden, komt door de inzet van biologiedocente Joanne Malotaux en de manier waarop zij haar collega’s betrekt. Zes brugklassen krijgen in de tweede helft van het jaar biologielessen in de schooltuin. Het lesboek wordt dan opzij geschoven en de biologieles gaat alleen over de tuin. Lees verder.

Technasium leerlingen van het Bonhoeffercollege uit Castricum werkten aan digitale opdrachten rond voeding

Bij het Technasium staat samenwerken in projectgroepen, onderzoeken en ontwerpen centraal. Het Bonhoeffercollege in Castricum liet haar leerlingen werken rond voeding, al moest dat door de coronamaatregelen grotendeels online. Leerlingen werkten o.a. rond voedselverspilling, het samenstellen van een gezonde en duurzame lunch en een serious game over het eten van insecten. Lees verder. 

 

Groningse brugklassers gaan aan de slag met gezond, Hollands eten voor schappelijke prijs

Weet jij wat je eet? Onderbouwleerlingen van het Ubbo Emmius College in Winschoten gingen aan de slag met deze uitdaging. Opdrachtgever hiervoor was GGD Groningen die de brugklassers aanspoorde tot het bedenken van een gezond gerecht met ingrediënten van Nederlandse bodem. Wiskundedocent Ronald Akkerman was de initiatiefnemer van deze opdracht. Hoe pakte hij dit aan en hoe zag de opdracht er precies uit? Lees hier verder.

 

Leerlingen van het Staring College maken kennis met groentes tijdens projectweek

Het Staring College in het Gelderse Lochem gebruikte de Jong Leren Eten subsidie om in de projectweek aandacht te besteden aan groente. Ongeveer 250 leerlingen leerden hoe ze groenten moeten snijden en koken, maar ook proefden ze enkele ‘vergeten groentes’. Lees meer over deze aanpak.