Wereldrecord Schooltuinles: 3511 leerlingen deden mee aan De Grote Wortelles!

Aftrap Gouden Wortelles
Maandag, 26 mei 2025

Afgelopen donderdag 22 mei heeft Nederland een indrukwekkend nieuw record neergezet: maar liefst 3511 leerlingen uit het hele land deden gelijktijdig mee aan De Grote Wortelles en hebben daarmee het officiële Guinness Wereldrecord Schooltuinles verbroken! Het vorige record stond op 539 deelnemers en is daarmee ruimschoots overtroffen.

Van 10.30 tot 11.30 uur volgden leerlingen overal in het land de Grote Wortelles; in de schooltuin, op het plein of in de klas met een digitale les. De officiële aftrap vond plaats bij de Wilgenhof van Natuurstad in Rotterdam, een plek waar al meer dan 100 jaar kinderen leren hun eigen groenten en fruit te verbouwen.

Marieke Dekker van de Alliantie Schooltuinen reageert enthousiast:
“We zijn heel blij dat we een nieuw Wereldrecord hebben behaald en zoveel enthousiasme zien bij de leerlingen. Het is duidelijk dat zij heel veel plezier hebben in het schooltuinieren. En dat zij bovendien op deze Dag van de Biodiversiteit ook bezig zijn met het bodemleven en de rol daarvan bij het groeien van ons eten."

De recordpoging is onderdeel van de Week van de Schooltuin, een campagne van de Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten, die samen met duizenden leerkrachten en kinderen aandacht vragen voor het plezier én het belang van schooltuinieren. Doel is om meer scholen en gemeenten te inspireren om met een schooltuin aan de slag te gaan.

Uit recent onderzoek blijkt dat het gebruik van schooltuinen in het onderwijs toeneemt. Waar in 2021 nog 19% van de leerkrachten actief gebruikmaakte van een schooltuin, is dat in 2025 gestegen naar 27%. Inmiddels heeft bijna de helft van de scholen (48%) toegang tot een schooltuin en 85% van de leerkrachten is positief over deze manier van leren. Schooltuinieren wordt gezien als een waardevolle aanvulling op het onderwijs: kinderen leren waar hun voedsel vandaan komt, doen ervaring op met zorg en verantwoordelijkheid, én ontwikkelen andere vaardigheden dan ze in het klaslokaal opdoen.

Meester Nikki Korpel van de St. Michaëlschool beaamt dat:
“De wekelijkse les op de schooltuin speelt een belangrijke rol in groep 6 en een deel van groep 7. Er zijn weinig kinderen die met hun vingers in de aarde zitten en dat kan hier wel. Ze leren hoe hun eten groeit en samenwerken. Het zijn hele geïntegreerde lessen.”

Oude records verbroken
In Nederland schooltuinieren dagelijks duizenden kinderen. En vaak nog op hetzelfde moment. Zelfs zonder recordpoging breken alle schooltuinen samen dus wekelijks al dit record!

De Week van de Schooltuin liet zich inspireren door eerdere wereldrecords. Zo is op 28 oktober 2022 door het Ministerie van Bouw in Turkmenistan het Wereld Record ‘grootste tuinles’ gemaakt. 539 mensen kregen 25 minuten theorieles, gevolgd door een praktijkopdracht over het planten van druivenstokken. Dit record is officieel geregistreerd als Guiness World Record.

Op 28 juli 2023 is dit record verbroken in West Virginia, Verenigde Staten. Meer dan 1300 mensen namen daar deel aan een tuinles waarbij komkommers gezaaid werden. Deze poging is niet officieel geregistreerd, dus het officiële record staat nog op 539 mensen.

De Week van de Schooltuin laat zien: samen maken we het verschil. Met plezier, ‘elk kind goed geworteld’ én een officieel wereldrecord op zak!