
De Week van de Schooltuin 2025 zit erop, maar we staan graag nog even stil bij alles wat deze editie zo bijzonder maakte. Van 19 tot en met 23 mei vierden duizenden kinderen, leerkrachten en partners het belang van schooltuinieren, met de wortel als stralend middelpunt. De Week van de Schooltuin onderstreept het groeiende belang van natuureducatie en gezonde voeding in het onderwijs. Hieronder de momenten op een rij. Bekijk ook het Handboek Schooltuinieren voor praktische tips, inspiratie en jarenlange ervaringen van schooltuinjuffen en -meesters! 👉Klik hier voor een overzicht van de verschillende activiteiten en foto's van de #weekvandeschooltuin https://alliantieschooltuinen.nl/artikel/weekvandeschooltuin/ De Week van de Schooltuin werd geopend met een minisymposium in Lingewaard. Scholen kregen een masterclass schooltuinieren en was er een informatiebijeenkomst voor beleidsmedewerkers. Ook was er dit jaar extra aandacht voor onderzoek. Verder werd in deze week een indrukwekkend nieuw record neergezet: maar liefst 3511 leerlingen uit het hele land deden gelijktijdig mee aan De Grote Wortelles en verbraken daarmee het officiële Guinness Wereldrecord Schooltuinles. Voor de Gouden Wortel verkiezing werden gemeenten opgeroepen een vlog in te sturen over het belang van schooltuinieren, hoe dit aansluit bij en is geborgd binnen gemeentelijk beleid en de manier waarop zij de schooltuin ondersteunen. Gemeente Almere werd dit jaar door de jury uitgeroepen tot winnaar. Gemeente Leiderdorp werd de winnaar van de publieksprijs. Het belang van schooltuinieren Saskia van Schaik (Radboud Universiteit) doet veel onderzoek naar de effecten van buiten leren en buiten spelen voor kinderen, met de pedagogiek als vertrekpunt: “Een uur in de schooltuin staat gelijk aan een uur in de sportschool. Leren in de schooltuin zou de kloof kunnen overbruggen tussen leren met je hoofd en leren met hart en handen.” "Leren over de herkomst van je voedsel vinden alle kinderen superleuk," benadrukt Wieke Bonthuis van Jong Leren Eten-Gelderland. "Het zelfgekweekte worteltje of boontje is altijd lekker! Zo simpel kan voedseleducatie zijn.” Handboek schooltuinieren Uit onderzoek van DUO blijkt dat meer leerkrachten de afgelopen jaren zijn gaan schooltuinieren. Ook geeft het merendeel van de leerkrachten (85%) aan graag te willen schooltuinieren, maar weten niet altijd hoe ze dit aan moeten pakken. Heb jij een schooltuin of heb je plannen daarvoor? En wil je je verdiepen in de tuin en alles wat daarbij komt kijken? Maak dan gebruik van het 'Handboek Schooltuinieren'! Je kunt dit boek gratis als pdf downloaden op de website van onze partner Alliantie Schooltuinen of de papieren versie kopen via de webshop van IVN, Instituut voor natuureducatie. |